احداث مزرعه الگویی کشت زعفران-روستای قتلیش

مقدمه:
روش های سنتی فعلی که برای تولید و فرآوری زعفران به کار می رود همه قدیمی شده و میزان تولید جوابگوی هزینه ها نیست. لذا باید با نواندیشی وبکارگیری روش های نوین میزان تولید در واحد سطح افزایش یافته و محصول اقتصادی و با کیفیت تولید شود .
یکی از اهداف پروژه مدیریت جامع حوزه آبخیز استان خراسان شمالی افزایش سطح آگاهی جوامع محلی و آموزش راههای آسان و نوین برای افزایش تولید و کاهش هزینه ها است. بنابراین در این پروژه مزرعه الگویی- آزمایشی کشت زعفران در روستای قتلیش- پایلوت پروژه مدیریت جامع خراسان شمالی در سال ۱۳۹۶، به مساحت ۲ هکتار احداث گردید تا با بکارگیری روشهای نوین گامی موثر در جهت افزایش تولید این محصول با ارزش در واحد سطح صورت پذیرد . به بیان جوامع محلی و شرکت خصوصی دفینه سبز، نتایج احداث این مزرعه گویای این مطلب است که توسعه کشت زعفران در روستای قتلیش بر اساس آموزش های صورت گرفته مقرون به صرفه است.

اهداف توسعه کشت زعفران
تغییر الگوی کشت، بدلیل محدود بودن نیاز آبی آن خصوصاً در مناطق کم آب
تولید یک محصول با ارزش که علاوه بر مصارف گوناگون داخلی، باعث ارزآوری می شود.
ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای کشاورزان
استفاده از اراضی کوچک که امکان کشت سایر محصولات به علت عدم کاربرد ماشین آلات در آن ها
اقتصادی نیست.

شیوه اجرا طرح:
پیرو ظرفیت سازی صورت گرفته در روستای قتلیش توسط پروژه مدیریت جامع حوزه آبخیز استان خراسان شمالی، جوامع محلی روستای قتلیش در راستای اهداف اصلی پروژه- حفظ منابع طبیعی، پیشنهاد ارائه آموزش های لازم در زمینه کشت زعفران را داشتند. اعضای گروه برنامه ریزی و توسعه روستای قتلیش بیان کردند به دلیل هزینه های بالای کشت زعفران ابتدا عملیات کشت زعفران به صورت آموزشی- کاربردی در قالب یک مزرعه ۳ هکتاری الگویی- ازمایشی اجرایی گردد. بنابراین با مشارکت پروژه مدیریت جامع حوزه آبخیز، شرکت دفینه سبز و مشارکت بالای جوامع محلی در سال ۱۳۹۶ اجرایی شد.

هزینه اجرای طرح

اثرات مفید توسعه کشت زعفران:
-پایداری اقتصادی تولید زعفران و در نهایت بهبود وضعیت اقتصادی جوامع محلی و افزایش سطح درامد ایشان
-کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها
-اشتغالزایی

چالشهای پیش رو:
-نوسان قیمت ها و نبود خریداران مشخص و متعهد از مشکالت عمده کاشت گیاهان دارویی
-بالا بودن هزینه تولید ( مکانیزه نبودن عملیات تولید)
-عدم بازاریابی فعال بین المللی

0 پاسخ

ارسال یک پاسخ

می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *